SZKOŁA PODSTAWOWA
im. Marii Konopnickiej w Radolinie
>>> 2021-12-20 --> id: 685
imgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgW dniach od 1 do 2 grudnia 2021 roku uczniowie klas IV-VIII wraz z opiekunami w ramach Przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę” uczestniczyło w wycieczce do Warszawy - śladami dziedzictwa narodowego, kulturowego i naukowego. Wybrane punkty edukacyjne przedsięwzięcia zostały zrealizowane.
Grupa uczestników wycieczki zwiedziła miedzy innymi: Zespół zabytkowych cmentarzy wyznaniowych na Powązkach. Uczniowie mogli zobaczyć groby poległych, zasłużonych dla naszej Ojczyzny, bohaterów Powstania Warszawskiego, walczących o niepodległość, literatów, sportowców, artystów.
Następnie uczestnicy wycieczki udali się na Stare Miasto, gdzie mogli zobaczyć: Mury obronne, Barbakan, Rynek, Pomnik Syrenki Warszawskiej, Pomnik Małego Powstańca, Plac Zamkowy, Królewskie Przedmieścia, Grób Nieznanego Żołnierza, Ogród Saski. Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Historii Żydów Polskich –POLIN, uczniowie mogli interaktywnie poznać dzieje, tradycję i kulturę narodu żydowskiego.
Po zwiedzeniu muzeum, w drodze do miejsca zakwaterowania, uczniowie mieli możliwość przejazdu ulicami Warszawy i podziwiania zabytków i iluminacji obiektów architektonicznych (między innymi Uniwersytet Warszawski, Kościół św. Krzyża, Pałac Prezydencki). Po dotarciu do hotelu grupa wspólnie spożyła obiadokolację.
Następny dzień wycieczki uczniowie rozpoczęli śniadaniem i wyruszyli na zwiedzenie stolicy, rozpoczynając od Pałacu i zespołu parkowego w Wilanowie. Następnie trasa wycieczki wiodła w kierunku Stadionu Narodowego PGE, gdzie z tarasu widokowego uczniowie podziwiali obiekt. Następnie uczniowie udali się na obiad, a o godzinie 14:00 rozpoczęli zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik, gdzie zdobywali wiedze z różnych dziedzin nauki poprzez wykonywanie różnorodnych doświadczeń. Na tym uczniowie zakończyli zwiedzanie Warszawy i udali się w drogę powrotna do domu.
Alina Kozłowska
>>> 2021-12-17 --> id: 689
imgimgimgimgimgimgKonkursy literackie o tematyce bożonarodzeniowej na stałe wpisały się do grudniowego kalendarza imprez organizowanych przez Bibliotekę Publiczną w Golinie wraz z filią w Przyjmie oraz punktem bibliotecznym w Kawnicach. Tym razem dzieci z klas IV-VIII z czterech szkół podstawowych z gminy Golina podzieliły się z nami tekstem samodzielnie napisanych pastorałek oraz wykonały do nich ilustracje.
Ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Radolinie doceniono następujących uczniów:
Grzebielską Gabrielę z kl. IV,
Laskowską Vanessę z kl. IV,
Urbańską Wiktorię z kl. IV.
Uczennice pracowały pod kierunkiem Bernadety Kucharskiej.
Dzieci otrzymały nagrody rzeczowe. Celem takich konkursów organizowanych przez biblioteki jest zainspirowanie dzieci do podjęcia prób literackich oraz rozwijanie ich wrażliwości i wyobraźni.
Bibliotekarki: Karolina Kasprzak, Monika Paszek i niżej podpisana bardzo serdecznie dziękują Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Golinie za wsparcie finansowe.
W oczekiwaniu na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok wszystkim czytelnikom życzymy dużo zdrowia, pogody ducha oraz spokojnych spotkań w gronie najbliższych.
Anna Nawrocka
>>> 2021-12-16 --> id: 686
imgimgimg6 grudnia 2021 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Radolinie uczestniczyli w wyjeździe do kina Helios w Konine. Wyjazd był dofinansowany w ramach realizacji IV Modułu programu „Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wykowanych chorobami zakaźnymi”. W wyjeździe brało udział 71 dzieci z oddziałów przedszkolnych i uczniowie klas I – VIII wraz z opiekunami. W grupie uczestników było czworo niepełnosprawnych uczniów.
O godz. 8.30 wszyscy zebrali się w szkole i wyruszyli autokarami do Konina. Na miejscu, w kinie Helios uczniowie obejrzeli seanse filmowe specjalnie przygotowane dla nich z okazji Mikołajek.
Najmłodsi obejrzeli bajkę pt. „Klara Muu” .Wielu wzruszeń i uśmiechu dostarczył film pt. „Mikołaj w każdym z nas”, który oglądały dzieci z edukacji wczesnoszkolnej. Uczniom ze starszych klas zaprezentowano film pt. „Venom 2”, którego zarówno pierwsza, jak i druga część swój fenomen zawdzięcza popularności Toma Hardy’ego. Po zakończeniu projekcji uczniowie wraz z opiekunami udaliśmy się w drogę powrotną do szkoły.
Wyjazd do kina Helios okazał się bardzo udany, szczególnie że dla niektórych dzieci był to pierwszy wyjazd do kina. Towarzyszyły mu: radość, dobry humor, a także niezapomniane wrażenia po obejrzanych seansach filmowych .
Bernadeta Kucharska
>>> 2021-12-03 --> id: 688
imgimgimgimgimgimgimgimg„Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
Program został zbudowany na założeniu, że małe dzieci można nauczyć radzenia sobie z problemami i trudnościami, dzięki czemu będą lepiej funkcjonować w młodości i w życiu dorosłym, korzystając z tych umiejętności.
Realizując zajęcia, nie mówimy dzieciom, co mają robić, ani: "To rozwiązanie jest dobre, a tamto złe". Natomiast zachęcamy dzieci do analizowania sytuacji życiowych i zastanawiania się nad możliwościami postępowania w tych sytuacjach.
Program pokazuje także, jak ważna jest rozmowa z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość i jak ważne jest słuchanie innych, kiedy oni przeżywają trudne chwile.
W trakcie zajęć pojawia się wiele okazji do zabawy, ćwiczeń i rozmów o sprawach ważnych na tym etapie życia, o przyjaźni, o zmianach, jakie zachodzą w nas i wokół nas, o sukcesach i porażkach oraz sposobach radzenia sobie z trudnościami. Dzieci dowiadują się, że potrafią znaleźć rozwiązanie, że warto i można prosić o pomoc, a także uczą się okazywać pomoc innym.
Bernadeta Kucharska
>>> 2021-11-29 --> id: 682
imgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgUczniowie klas 4-7 uczestniczą w zajęciach rozwijających uzdolnienia i kreatywność (plastycznych) podczas których tworzą, szkicują i doświadczają – co jest niezwykle ważne dla rozwijającego się młodego człowieka. Zajęcia te uwrażliwiają uczniów na piękno, a także przyczyniają się do odczuwania pozytywnych doznań estetycznych. W czasie działań artystycznych uczestnicy nie tylko rozwijają swoje uzdolnienia, ale mogą również poznać życie i dzieła wybitnych twórców podczas wirtualnych spacerów.
Na jednym z takich wirtualnych spacerów odwiedziliśmy Muzeum w Suwałkach, gdzie wędrując po mieście poznaliśmy dom, w którym urodziła się i mieszkała patronka naszej szkoły – Maria Konopnicka. Zobaczyliśmy miejsca, gdzie chodziła na spacery z rodzicami, dowiedzieliśmy się, gdzie pracował jej ojciec oraz poznaliśmy wiele innych ciekawych miejsc XIX – wiecznych Suwałk.
Bernadeta Kucharska
>>> 2021-11-29 --> id: 683
imgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgPasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do grona czytelników biblioteki szkolnej. Wtedy zaczyna się niesamowita, czytelnicza przygoda dzieci, które mogą już same czytać. Był to dzień, na który uczniowie czekali z utęsknieniem. Pierwszoklasiści zapoznali się z regulaminem bibliotek szkolnej, księgozbiorem odgadywali także bajkowe zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki.
Na pamiątkę uczniowie otrzymali książki z Projektu,, Mała książka- duży człowiek’’ – Pierwsze abecadło , która będzie im przypominała o tym uroczystym wydarzeniu. Projekt realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka. I wreszcie przyszedł czas na wypożyczenie pierwszej książeczki. Na pewno w tym momencie radość nowych czytelników była największa. Założenie karty bibliotecznej i pierwsze wypożyczanie książek dało dzieciom dużo radości i powodu do dumy.
Celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz systematycznego rozwijania umiejętności czytania.
Magdalena Lewartowska
>>> 2021-11-26 --> id: 681
imgimgimgimgimgimg„Klub Ortograffiti” począwszy do listopada zagościł w naszej szkole. Wszyscy klubowicze w formie aktywnych zadań, zabaw, ćwiczeń z wykorzystaniem zeszytów Ortograffiti pracują nad poprawą techniki czytania, pisania czy rozumienia tekstu. Trenują pamięć, sprawność językową i ortograficzną, a przede wszystkim odkrywają swoje mocne strony i rozwijają motywację do nauki.
Dziękujemy Wydawnictwu Operon za materiały: teczki, zeszyty, naklejki i ołówki. Czujemy się zaopiekowani ;) Teraz będziemy jeszcze bardziej błyszczeć w naszej szkole!
Kluby Ortograffiti objęło swoim patronatem Polskie Towarzystwo Dysleksji.
Bernadeta Kucharska
>>> 2021-11-24 --> id: 677
imgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgimgW środę 17 listopada odbyła się wycieczka klas 0-III do Torunia w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”. Celem przedsięwzięcia „Poznaj Polskę” ma być wsparcie nauczycieli oraz wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego. Dzięki środkom z programu dzieci i młodzież będą mogli poznawać ważne miejsca oraz wydarzenia związane z historią Polski istotne dla naszej pamięci oraz zbiorowej tożsamości. Będą mogli bezpośrednio doświadczać przeszłości i odkrywać ją w ciekawy sposób. W ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę” nasza szkoła otrzymała dofinansowanie 80 proc. całkowitego kosztu wycieczki, który wyniósł 5000 zł.
W pilotażowej edycji programu „Poznaj Polskę” Ministerstwo Edukacji zaproponowało 4 obszary edukacyjne:
1. Śladami Polskiego Państwa Podziemnego.
2. Śladami Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
3. Kultura i dziedzictwo narodowe.
4. Największe osiągnięcia polskiej nauki.
Wyjazd do Torunia przebiegał właśnie pod kątem trzeciego punktu ze wskazanych obszarów - śladami dziedzictwa narodowego, kulturowego i naukowego.
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Torunia z przewodnikiem z Domu Toruńskich legend w stroju historycznym. Zobaczyliśmy Ratusz i inne zabytki na toruńskiej Starówce, pomnik Mikołaja Kopernika gdzie nie mogło zabraknąć wspólnego zdjęcia a następnie udaliśmy się przed dom astronoma , w którym obecnie mieści się muzeum. Podczas zwiedzania Torunia zapoznaliśmy się z jego historią i znanymi toruńskimi legendami. Wąskimi uliczkami przeszliśmy pod Krzywą Wieżą, z którą związana jest np. legenda o pewnym zakochanym zakonniku. Kolejnym punktem wycieczki był seans w Planetarium. Wszyscy z zapartym tchem oglądaliśmy seans filmowy pt:. " Kolorowy kosmos"- podczas którego uzyskaliśmy dużo ciekawych informacji na temat kolorów gwiazd, planet i całego kosmosu. Wszystko podane było przy akompaniamencie radosnej muzyki i wirującej nad naszymi głowami kopule pełnej kolorów. Po seansie udaliśmy się na obiad. Oczywiście nie mogło zabraknąć czasu na zakup pamiątek, szczególnie pierników, z których to miasto słynie.
Następnie przejechaliśmy autokarem do Fortu IV- to przykład doskonale zachowanego obiektu fortecznego zewnętrznego pierścienia Twierdzy Toruń z końca XIX wieku. Dzięki wyjątkowej atmosferze tego miejsca mogliśmy się przenieść w czasie do wieku pary i telegrafu. Trasa zwiedzania wiodła poprzez część koszarową podziemnymi tunelami do części bojowej, w której można zobaczyć stanowiska ochrony dna fosy. Absolutnym hitem dla dzieci było zwiedzanie Fortu pod komendą pruskiego żołnierza. Jednak największą atrakcją było pieczenie pierników. W Forcie odbyły sie warsztaty na których wcieliliśmy się w fortecznych kuchcików i pod czujnym okiem mistrzów cechowych zrobiliśmy (być może pierwszy w swoim życiu) piernik dekoracyjny. Tutaj powitała nas pani przebrana w strój z epoki, w której żył Kopernik i wyjaśniła, z jakich produktów składają się pierniki. Pomogła nam też podczas własnoręcznego wypieku pierników według starych, tradycyjnych receptur. Warsztatom towarzyszyła prezentacja, konkurs oraz poczęstunek toruńskimi pierniczkami.
Na zakończenie tych zajęć otrzymaliśmy wykonane przez nas pierniki oraz certyfikat.
Zadowoleni i pełni wrażeń w takt marszu „lewa, prawa” wróciliśmy do autokaru i udaliśmy się w drogę powrotną.
Barbara Jarońska