SZKOŁA PODSTAWOWA
im. Marii Konopnickiej w Radolinie
>>> 2025-10-10 --> id: 1086
Każdy z nas nosi w sobie cały świat emocji – czasem pełen barw, a czasem pełen ciężaru. Bywa, że w środku toczy się prawdziwa burza, choć na zewnątrz uśmiechamy się do innych.
Ten dzień przypomina nam, że nie jesteśmy sami w swoich trudnościach. Że można poprosić o pomoc, można powiedzieć „jest mi ciężko” – i to jest w porządku.
Zdrowie psychiczne to dbanie o siebie z taką samą troską, z jaką pielęgnujemy ciało. To chwila oddechu, rozmowa, obecność drugiego człowieka.
Niech dzisiejszy dzień będzie zaproszeniem, by okazać sobie łagodność, a innym – wsparcie i życzliwość.
Źródło: www.czpstapor.pl
Bernadeta Kucharska
>>> 2025-10-09 --> id: 1085
Wrzesień w Laboratorium Myślenia upłynął nam pod znakiem odkrywania matematyki w przyrodzie i codziennych sytuacjach. Przez cztery tygodnie uczniowie przekonali się, że liczenie, mierzenie i logiczne myślenie mogą być świetną zabawą.
Najpierw wzięliśmy udział w Przyrodniczym Bingo. Spacerując po okolicy, uczniowie wykonywali matematyczne zadania inspirowane naturą – liczyli płatki kwiatów, kroki między drzewami czy kolory, które udało się dostrzec w przyrodzie. Dzieci z entuzjazmem odkrywały, że matematyka towarzyszy nam dosłownie wszędzie.
Kolejne zajęcia przeniosły nas do świata zakupów. W zabawie w sklep każdy mógł zostać klientem. Uczniowie liczyli ceny, wydawali resztę, planowali zakupy i uczyli się gospodarowania budżetem. Zabawa okazała się świetnym treningiem matematycznego myślenia.
Na dwóch ostatnich zajęciach wyruszyliśmy na terenową przygodę – Matematyczne podchody. Dzieci mierzyły liście, liczyły nogi zwierząt, rozwiązywały zagadki i szukały „skarbu szyszek”. Było dużo ruchu, śmiechu i współpracy – a finałem było odczytanie tajnego hasła.
Zajęcia przebiegły w atmosferze przyjaznej rywalizacji i wzajemnego wsparcia. Uczniowie rozwijali nie tylko umiejętności rachunkowe, ale też współpracę, spostrzegawczość i logiczne myślenie. Każde spotkanie kończyło się refleksją – co sprawiło trudność, co się udało, a co najbardziej się podobało. Wrzesień był dowodem na to, że matematyka może być prawdziwą przygodą!
Barbara Jarońska
Paulina Siepielska
>>> 2025-10-03 --> id: 1084
Miniony tydzień w naszej szkole przebiegał pod znakiem wyjątkowych działań w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. Każdy dzień poświęcony był innemu ważnemu tematowi – empatii i emocjom, współpracy i refleksji nad poczuciem niemocy, przeciwdziałaniu hejtowi i cyberprzemocy. Uczniowie brali udział w grach integracyjnych, kręgach rozmowy, pogadankach, oglądali filmy edukacyjne oraz działali plastycznie. Wszystkie aktywności miały wspólny cel – uczyć szacunku, odpowiedzialności i wspierania się nawzajem.
Zwieńczeniem całego tygodnia było dzisiejsze Święto Przyjaźni, które podkreślało to, co najważniejsze w relacjach rówieśniczych – zaufanie, wzajemną pomoc i radość ze wspólnego bycia razem. Na korytarzach pojawiły się żółte i czerwone serduszka promujące przyjaźń, a uczniowie obdarowywali się „życzliwymi karteczkami” – krótkimi wiadomościami pełnymi dobrych słów. W klasach odbywały się zabawy i zadania wzmacniające więzi.
Wnioski i znaczenie całego tygodnia:
Tydzień pokazał, że:
✔️każdy z nas ma wpływ na to, by szkoła była miejscem bezpiecznym i przyjaznym,
✔️emocje i trudne sytuacje można przełamywać dzięki empatii i współpracy,
✔️Internet wymaga odpowiedzialności, a dobre słowa mają ogromną moc,
✔️przyjaźń i wsparcie są najskuteczniejszą tarczą przeciwko przemocy.
Organizacja Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej była niezwykle ważnym doświadczeniem dla całej społeczności szkolnej. Uczniowie zrozumieli, że razem można więcej, a budowanie atmosfery szacunku i przyjaźni to zadanie każdego z nas – zarówno w szkole, jak i poza nią.
Tydzień zakończył się optymistycznym akcentem – Świętem Przyjaźni, które przypomniało, że życzliwość i wzajemna troska to najlepszy sposób, by przeciwdziałać przemocy.
Bernadeta Kucharska
Paulina Siepielska
>>> 2025-10-02 --> id: 1082
W ramach obchodów szkolnego Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej dzisiejszy dzień został poświęcony wyjątkowo aktualnemu i ważnemu zagadnieniu – hejtowi i cyberprzemocy.
Podczas zajęć uczniowie wspólnie z nauczycielami rozmawiali o tym, czym różni się konstruktywna krytyka od hejtu, a także jak rozpoznać zachowania, które można nazwać cyberprzemocą. Podkreślano, że hejt to słowa raniące i niszczące, a cyberprzemoc obejmuje m.in. wyśmiewanie, zastraszanie, podszywanie się pod kogoś czy publikowanie kompromitujących materiałów bez zgody. Uczniowie podczas pogadanek analizowali przykłady sytuacji z obejrzanego wcześniej filmu o hejcie i agresji i zastanawiali się, jak reagować oraz poznali zasady bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych. Szczególną uwagę poświęcono temu, jak uczniowie mogą reagować, gdy zetkną się z hejtem lub cyberprzemocą. Podkreślano trzy ważne zasady:
1. Nie odpowiadaj agresją na agresję.
2. Zgłoś problem – nauczycielowi, rodzicowi, administratorowi strony.
3. Wspieraj osobę krzywdzoną – nawet drobne słowo wsparcia ma ogromne znaczenie.
Dzień przeciwdziałania hejtowi i cyberprzemocy pokazał uczniom, że Internet powinien być miejscem bezpiecznym i przyjaznym, a każdy użytkownik ma wpływ na jego atmosferę. Wspólne działania i rozmowy uświadomiły dzieciom, że słowa mają moc – mogą ranić, ale mogą też budować i wspierać.
Ten dzień stanowił ważny element całego tygodnia – pozwolił młodym ludziom zrozumieć, że odpowiedzialność w sieci jest tak samo istotna, jak odpowiedzialność w kontaktach bezpośrednich.
Bernadeta Kucharska
Paulina Siepielska
>>> 2025-10-01 --> id: 1081
To już kolejny dzień obchodów naszego szkolnego Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej, który został poświęcony dwóm ważnym zagadnieniom: współpracy oraz uczuciu niemocy, którego doświadczają zarówno osoby dotknięte przemocą, jak i świadkowie zdarzeń.
Przemocy można skutecznie przeciwdziałać tylko wtedy, gdy uczniowie, nauczyciele i cała społeczność szkolna działają razem. Współpraca uczy, że każdy ma swoją rolę i znaczenie, a wspólne działanie daje poczucie bezpieczeństwa i siły.
Drugim ważnym tematem dnia była niemoc, czyli uczucie bezradności, które pojawia się u osób doświadczających przemocy. Jednak równie istotne jest to, że niemoc często odczuwają także świadkowie – uczniowie, którzy widzą krzywdę kolegi lub koleżanki, ale nie wiedzą, jak zareagować.
Podczas zajęć uczniowie obejrzeli film edukacyjny, brali udział w pogadankach i zadaniach integracyjnych wymagających współpracy, z których dowiedzieli się, że nie są sami w sytuacji trudnej, że zawsze mogą szukać pomocy u nauczyciela, pedagoga czy rodzica oraz że brak reakcji często wzmacnia sprawcę, a nawet drobny gest wsparcia dla ofiary ma wielką wartość.
Dzięki dzisiejszej akcji uczniowie zrozumieli, że współpraca buduje poczucie wspólnoty i siły, niemoc jest naturalnym uczuciem, ale można ją przełamać dzięki wsparciu innych i każdy ma wpływ na to, aby szkoła była miejscem wolnym od przemocy.
Bernadeta Kucharska
Paulina Siepielska
>>> 2025-10-01 --> id: 1083
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania został ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej. Czytanie rozwija wyobraźnię, język i pamięć. Uczy myślenia, poprawia koncentrację, poszerza wiedzę, ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, wspiera rozwój poznawczy, wzbogaca słownictwo, oraz jest wspaniałym sposobem na spędzenie wolnego czasu. Wspólne czytanie na głos sprzyja budowaniu więzi, pozwala wyciszyć się, pomaga w zrozumieniu samego siebie i świata, uczy empatii. A wreszcie nastraja życzliwie i daje pozytywną energię.
Najmłodsi słuchali utworów czytanych przez uczniów jaki i nauczycieli. Bardzo dziękujemy wszystkim tym, którzy zechcieli pobawić się słowem i dali znak, że głośne czytanie ma wiele zalet.
Magdalena Lewartowska
>>> 2025-09-30 --> id: 1079
Dzisiaj w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Jabłka - święto zdrowia i radości. Korytarz szkolny wypełnił się zapachem świeżych jabłek oraz kolorową dekoracją. Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawostek o jabłkach, a także mogli ich spróbować.
Dzień Jabłka przypomniał nam, że warto sięgać po owoce zamiast słodyczy i dbać o zdrową dietę.
Bernadeta Kucharska
>>> 2025-09-30 --> id: 1080
Dzisiaj obchodziliśmy Dzień Empatii, którego celem było przekazanie uczniom wiedzy, jak rozpoznawać, nazywać i wyrażać emocje, a także jak być empatycznym.
Empatia i umiejętność radzenia sobie z emocjami to fundament zdrowych relacji rówieśniczych, poczucia własnej wartości oraz odporności psychicznej. Dzieci, które potrafią lepiej rozumieć siebie i innych, łatwiej rozwiązują konflikty, chętniej współpracują i czują się bezpieczniej w społeczności szkolnej.
Dzisiejszy dzień upłynął nam na pracy z kartami emocji podczas warsztatów tematycznych, rozmowach i przekazywaniu sobie życzliwych wiadomości poprzez Skrzynkę Dobrych Słów oraz oglądaniu filmu edukacyjnego: „Nie daj się – rodzaje przemocy”.
Bernadeta Kucharska
Paulina Siepielska
>>> 2025-09-29 --> id: 1078
W poniedziałek 29 września w naszej szkole rozpoczął się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. Hasłem przewodnim tegorocznych działań jest: „Szkoła bez przemocy – wszyscy razem”.
Pierwszy dzień rozpoczęliśmy od krótkiego apelu, podczas którego przedstawiono, jak ważny jest szacunek, empatia i wzajemna życzliwość w codziennym życiu szkolnym. Na korytarzu pojawiła się również tematyczna gazetka przygotowana przez pedagogów, a klasy obejrzały krótki film edukacyjny o przyjaźni i współpracy.
Uczniowie mieli również okazję uczestniczyć w wyjątkowym spotkaniu z aplikantem adwokackim- Kacprem Kobierskim, absolwentem naszej szkoły. Gość w ciekawy i przystępny sposób opowiadał o swojej pracy, prawie oraz zagrożeniach, jakie czyhają na młodych ludzi w Internecie.
Na podstawie książki „Leśne sprawy aplikantów adwokackich, czyli hejt w Internecie, tajemnicza nagroda i krecia robota pod wielką lipą” uczniowie dowiedzieli się, czym jest hejt, jak bezpiecznie korzystać z sieci oraz jak reagować, gdy spotkają się z cyberprzemocą.
Spotkanie było nie tylko pouczające, ale i inspirujące – uczniowie chętnie zadawali pytania i aktywnie uczestniczyli w dyskusji.
Bernadeta Kucharska
Paulina Siepielska